ترک سیگار
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

آیا شما هم به‌مصرف سیگار عادت دارید؟ بارها قصد ترک سیگار را داشته‌اید اما ناموفق بوده‌اید؟ دلیل این موضوع را می‌دانید؟ می‌خواهید با راه‌های رهایی از این مشکل و عوارض اعتیاد به مصرف دخانیات آشنا شوید؟ این مقاله دقیقا مناسب شماست. با ما همراه باشید.

 

براساس آمار انجمن ریه آمریکا، تنها در ایالات متحده آمریکا، مصرف سیگار جان ۴۸۰ هزار نفر را می‌گیرد. این آمار در سطح جهانی بیش از ۸ میلیون نفر در روز بوده که با همه‌گیری بیماری کرونا و ضعف ریوی افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر شده است. آیا می‌دانستید در هر ۳ دقیقه یک نفر بر اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهد؟ دلیل این موضوع چیست؟ بهتر است بدانید افرادی که عادت به‌ مصرف انواع دخانیات دارند بیش از سایرین در معرض مرگ هستند. اطلاع از عوارض سیگار کشیدن طولانی‌مدت، آشنایی با راه‌های ترک اعتیاد موثر و بسیار موارد دیگر می‌تواند نجات‌بخش زندگی فرد و اطرافیان او باشد.

 

مصرف دخانیات نه‌تنها خود فرد را درگیر مشکل می‌کند، بلکه اطرافیان نیز با مشکلات ریوی مانند آسم و بوی نامطبوع و غیره نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر به فکر ترک سیگار باشید. ترک سیگار، یک رویداد منحصر به فرد است که در یک روز رخ می‌دهد. فرد در یک لحظه تصمیم به‌ترک گرفته و وارد دوره ترک می‌شود. در دوره ترک سیگار، شما سلامت خود و کیفیت و طول عمر خود، و همچنین زندگی کسانی که در اطراف شما هستند، را بهبود خواهید بخشید. برای ترک سیگار، شما نه تنها نیاز به تغییر رفتار و مقابله با علائم ترک نیکوتین دارید، بلکه باید راه‌های دیگری برای مدیریت حالات خود پیدا کنید با برنامه مناسب، می‌توانید از اعتیاد نیکوتین آزاد شوید و عادت خوبی را شروع کنید. برای ترک سیگار با روانپزشک مشورت کنید.

 

ترک سیگار دقیقا به چه معنایی است؟

ترک سیگار در زبان عامیانه تعریف ساده‌ای است. اما در پزشکی عبارت است از روند قطع مصرف دائم دخانیات حاوی نیکوتین مانند تنباکو و نیکوتین موجود در سیگار و قلیان. رهایی و سم‌زدایی نیکوتین از بدن روندی طولانی و سخت است. فرد در این راه باید اراده بالایی داشته باشد، چرا که ترک مصرف سیگار با کاهش دوپامین در مغز همراه است که احساس افسردگی، کلافگی و حتی افکار منفی همراه است. مصرف دخانیات یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان است. ترک سیگار و تنباکو می‌توان خطر بروز بیماری‌هایی از جمله موارد زیر را کاهش دهد:

 

بیماری سرخرگ کرونری

سرطان ریه

سرطان پستان

مشکلات نعوظ و زناشویی

سکته قلبی

آلزایمر

تنگی نفس

اغلب سیگاری‌هایی که خودسرانه اقدام به ترک سیگار می‌کنند تنها سه تا شش درصد موفق به ترک طولانی‌مدت هستند. افراد برای ترک سیگار و دوران پس از مراحل سختی را گذرانده و باید با وسوسه بازگشت به مصرف آن مقابله کنند. به علت اعتیادآور بودن نیکوتین، ترک سیگار باعث علائمی از جمله اضطراب، بی‌تابی؛ افسردگی و چاقی می‌شود. به‌همین دلیل فرد باید به کمک یک تراپیست و مشاور و تحت‌نظر پزشک اقدام به ترک کند.

 

ترک سیگار دشوار است.

ترک سیگار موجب سلامتی‌ست.

چه چیز باعث اعتیاد به مصرف سیگار میشود؟

براساس تحقیقات ۴۳ درصد از زنانی که سیگار را در طول دوران زایمان ترک کرده‌اند کمی بعد از زایمان دوباره سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند. چرا تعداد تا این اندازه زیاد است؟ اعتیادآور بودن نیکوتین موضوع جدیدی نیست اما چه اتفاقی در مغز می‌افتد که اشتیاق به سیگار کشیدن را ایجاد می‌کند و در نهایت ترک کردن سیگار را دشوار می‌کند؟

 

نیکوتین از طریق «گیرنده‌های نیکوتینی» جذب مغز می‌شود. گیرنده‌های مشابهی مثل «گیرنده کانابینویید» و «گیرنده اوپیوئید» هم در بدن وجود دارند که مشابه گیرنده نیکوتین در مغز عمل می‌کنند و در جذب مواد مخدر گیاهی مثل ماری‌جوانا تاثیر قابل توجهی دارند.البته تکامل و ایجاد این گیرنده‌ها در بدن انسان جهت معتاد کردن انسان‌ها نیست. اما این گیرنده‌ها برای مواد مخدر گیاهی راه مستقیمی به مغز ایجاد می‌کنند. در طول زمان افراد سیگاری به وجود نیکوتین در بدن عادت می‌کنند که به اشتیاق برای سیگار کشیدن منجر می‌شود.

 

این موضوع به این معنی است که اعتیاد به نیکوتین بسیار بنیادی‌تر و شیمیایی‌تر از اعتیاد به اینترنت یا شکلات اتفاق می‌افتد. چرا که در مغز هیچ گیرنده‌ای برای اینترنت یا شکلات وجود ندارد در نتیجه وابستگی به شکلات و اینترنت از راه‌های غیر مستقیمی شکل می‌گیرد که به سیستم پاداش و لذت مربوط است.

 

اگر چه هر فردی که سیگار می‌کشد به آن اعتیاد پیدا نمی‌کند اما گیرنده‌های مغزی که راه مستقیمی به مغز ایجاد می‌کنند ترک کردن سیگار را بسیار دشوار می‌کنند.

 

تاثیر مصرف سیگار بر مغز و اعتیاد به آن

با مصرف توتون و تنباکو و جذب نیکوتین از طریق شش‌ها در بدن، این ماده به‌سرعت وارد جریان خون می‌شود. نیکوتین با تاثیر بر مغز سایر اندام‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. مدت زمان تاثیر نیکوتین بر بدن و حالات سرخوشی و سرگیجه ناشی از آن طی ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خود را نشان می‌دهد. نیکوتین می‌تواند از طریق دهان و جویدن، بینی (سیگار کشیدن) یا حتی از طریق برچسب‌های حاوی نیکوتین از طریق پوست وارد جریان خون شود.

 

نیکوتین با تاثیرات محرکی که بر بدن داشته بلافاصله بعد از ورود به گردش خون باعث افزایش ناگهانی قند خون، ضربان قلب، فشار خون، اختلال تنفس یا حتی رعشه و افت فشار می‌شود. نیکوتین مستقیما یک ماده مخدر محسوب نمی‌شود اما میزان اعتیاد به آن بسیار بالا است. نیکوتین با آزادسازی دوپامین در مغز باعث ایجاد سرخوشی، سستی و لذت می‌شود. بسته به میزان نیکوتین یا قطران سیگار و تنباکو این اثرات می‌توانند متفاوت باشند. دقت کنید، هرچه نیکوتین سیگار بالاتر باشد اثرات مخرب‌تری بر شش‌ها و سایر اعضای بدن دارد.





:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: